Inzerce

Zjistěte, jak je to s cukrem a zubním kazem

Cukr a zubní kaz

Cukr je obecně spojován se zubním kazem. Někteří lidé mají toto spojení zažité natolik, že už jen při požití něčeho sladkého cítí, jak se jim zuby „kazí“. Jenže jak je to vlastně doopravdy?

Jedna věc je jistá – cukr způsobuje zubní kaz. Ačkoliv technicky za to mohou procesy, které nastanou po jeho konzumaci. Není na škodu mít představu o tom, co se vlastně v ústech odehrává potom, co zkonzumujeme cukr.

Ústa plná bakterií

Věřte, že dutina ústní není rozhodně žádným skvostem. Je to místo, kde se nachází velké množství bakterií. Některé jsou prospěšné, jiné ne.

Kaz, zjednodušeně řečeno, způsobuje skupina bakterií, která tráví cukry a produkuje kyseliny. Ty naleptávají zubní sklovinu, která je vnější ochranou zubů. Tento proces se nazývá demineralizace.

Zubní kaz se rozhodně nevytvoří hned, protože tělo má přirozený obranný mechanismus – remineralizaci. Pomocí minerálů ve slinách se snaží poškození zvrátit. Na stejném principu fungují i zubní pasty či ústní vody.

Budete-li ovšem dlouhodobě oslabovat zubní sklovinu, je dost dobře množné, že se v určitém místě zničí a vznikne místo pro zubní kaz.

Návyky, které zubům škodí

Dnes už dobře víme, že některé návyky zdraví dutiny ústní neprospívají. Nejde přitom hned o zubní kaz, ale třeba tvorbu zubního plaku, který je ideálním místem pro růst škodlivých bakterií a třeba i zápachu z úst.

Jaké jsou tedy dnes nejčastější prohřešky v životosprávě týkající se ústní dutiny?

  1. Příliš sladkého

    Dopřáváme si podle odborníků až příliš sladkostí. To není zdravé pro zuby, ale ani pro tělo. O to horší je, že děti mají v oblibě sladkostmi nahrazovat běžné jídlo.

  2. Slazené a kyselé nápoje

    Limonády, džusy, energetické nápoje, to vše je plné cukru a kyselin. A výzkumy ukazují nepříjemnou skutečnost, že 1-2 slazené nápoje denně zvýší riziko vzniku zubního kazu o 31 %.

  3. Popíjení celý den

    S předchozím bodem se váže i zlozvyk „usrkávat“ tyto nápoje po celý den. Zuby tak všem výše popsaným procesům vystavujeme mnohem déle, než kdybychom vypili nápoj najednou a poté pili jen neslazené.

Sladké je dnes dostupné na každém rohu, to ovšem neznamená, že neškodí. Je potřeba si hlídat množství zkonzumovaného cukru, stejně tak i způsob, jak ho přijímáme.

Jak na prevenci

Pravidelná kontrola u zubaře je nutná, ale před samotným vznikem kazu neochrání. Co tedy dělat, abyste snížili riziko vzniku zubního kazu?

Základem je jídelníček. Ten by měl být správně vyvážený. Neznamená to, že si občas nemůžete dopřát něco nezdravého, ještě navíc pořádně sladkého, ale pitný režim tvořený pouze ze slazených nápojů není pro zuby optimální.

Vzdát se přebytečného cukru v podobě sladkostí a limonád je pro mnohé velmi těžký krok, ale správný. Ruku v ruce by měl jít i se samotnou dentální hygienou. Čistit si zuby alespoň dvakrát denně, ideálně po každém jídle, případně stimulovat produkci slin žvýkačkami bez cukru.