Vyzkoušejte chutnou středomořskou dietu!

Naskakuje vám husí kůže už ve chvíli, kdy jen slyšíte slovo dieta? Kručí vám v břiše a máte neodolatelnou chuť vyluxovat ledničku už jen při představě, že byste měli nějakou dietu držet? Nemusí to tak ale vůbec být.

Takzvaná středomořská dieta je totiž dieta, která vás bude bavit, bude vám chutnat a nebudete při ní hladovět. A co je důležité, je to snad jediný typ diety, proti níž nemají námitky žádní výživoví odborníci. Že to zní jako pohádka z pera Walta Disneye? Možná. Ale i pohádky se někdy mohou naplnit. Popelka může nalézt svého prince a vy se můžete cítit dobře, aniž byste hladověli.

Středomořská dieta není dieta v pravém slova smyslu, jejím hlavním cílem není to, aby se z vás staly chodící kostry, ale to, abyste se cítili dobře. Pomůže vám upravit jídelníček tak, abyste v noci nebudili celý barák tím, jak vám bude kručet v břiše. Přejídání ve stylu Bridget Jones ale taky neočekávejte.

Název středomořská dieta nevznikl jen tak náhodně, je inspirován životním stylem obyvatel Středomoří. Ti jsou známí svou dlouhověkostí, ke které jim přispívají tři základní věci – pobyt na čerstvém vzduchu a sluníčku, dobrá nálada a pestrá a lehká strava. U nás se sice v zimních měsících můžeme se sluníčkem rozloučit, další dvě věci však můžeme splnit hravě.

Základní pravidla středomořské diety

Nevýhodou velké části diet je to, že dojde k vyřazení některých (a často dost podstatných) složek potravy, což pak může vést například k nedostatku vitaminů v těle. To ale při středomořské dietě opravdu nehrozí, při ní naopak budete zdravím jen oplývat. Dodržovat tuto dietu navíc není vůbec těžké, nemusíte se obávat, že byste strávili dlouhé večery přemýšlení nad tím, co si druhý den dát můžete a co ne (a to ne kvůli tomu, že byste nemohli jíst nic). Středomořská dieta se totiž řídí jen několika základními pravidly.

  1. Polovinu každého talíře by měla tvořit zelenina, čtvrtinu sacharidy a zbývající čtvrtinu bílkoviny – tedy maso (hlavně drůbeží) a ryby.
  2. Jezte častěji a v menších porcích.
  3. Sladké laskominky vyměňte za čerstvé ovoce.
  4. Všelijaké druhy tuku nahraďte extra panenským olivovým olejem.
  5. Týdně můžete sníst až čtyři celá vejce.
  6. Vynechte uzeniny a smažená a tučná jídla.
  7. Dodržujte správný pitný režim.
  8. Hýbejte se.

Co si tedy můžeme dopřávat? Základem je zeleninka, kterou můžeme chroupat i mezi jednotlivými jídly, a ovoce. Velmi zdravé jsou také olivy, ořechy, semínka, artyčoky, luštěniny a chřest. Nezapomínejme ani na bylinky, používejme však výhradně čerstvé. Co se týče masa, měli bychom omezit hovězí a vepřové, mnohem vhodnější je drůbeží a především ryby. Ty bychom měli jíst minimálně třikrát týdně.

Nevybírejte si jen to, co se vám hodí

Středomořská dieta (ostatně jako všechny ostatní diety) nefunguje tak, že si prostě jen vyberete jídlo, které vám chutná, je třeba ji dodržovat pořádně. Když si uděláte výborný čerstvý zeleninový salátek a zaprásknete ho tučnou majonézou, tak možná potěšíte svoje chuťové buňky, ale tělo určitě ne.

Pozitivní je, že při středomořské dietě nemusíte dát sbohem a šáteček ani alkoholu. Ženy si mohou dopřát denně jednu skleničku červeného střiku, muži rovnou dvě (další ukázka toho, jak umí být příroda nespravedlivá). Jedná se ale o malé skleničky, tak ne, že do sebe spokojeně nalijete hektolitrovou sklenici! Ostatní druhy alkoholu jsou ale pro středomořskou dietu nevhodné.

A co vám tedy středomořská dieta přinese, když ne kupu nezdravě shozených kilogramů? Budete se cítit dobře, dáte svému tělu to, co potřebuje, a naučíte se jíst pravidelně. Navíc se vám sníží hladina cholesterolu v krvi, pomůžete svému srdíčku a celý kardiovaskulární systém vám bude vděčný. A taky budete mít dobrý pocit sami ze sebe – a ten je k nezaplacení.

Napsat komentář