Spirulina

Spirulina prášek

Spirulina je další z řady tzv. zelených potravin. Je podobná řase chlorelle, která je také populární především jako potravinový doplněk. Tyto dva druhy se ovšem mnoha lidem pletou, někteří se domnívají, že se jedná o řasu s názvem „chlorella spirulina“, což je pochopitelně nesmysl.

Základní informace

Nejdříve je nutné si definovat, co je vlastně spirulina z odborného hlediska. Označována je často jako řasa, ale pokud bychom chtěli být přesní, pak je na místě označení modrozelená sinice. Z hlediska botanického je to vláknitá sinice řádu Oscillatoriales, ale především jde o tzv. kyanobakterii, tedy bakterii schopnou fotosyntézy díky obsahu chlorofylu.

Stejně jako další řasy a sinice, tak i spirulina je citlivá na prostředí, ve kterém se nachází. Špatné prostředí může mít vliv na výslednou kvalitu.

Zajímavostí je, že buněčnou stěnu zde netvoří celulóza, ale je téměř celá ze stravitelných polysacharidů.

Nutriční hodnoty

Bývá označována jako „nejvýživnější potravina na světě“, protože obsahuje velké množství proteinů i vitamínů. A ve srovnání s jinými potravinami, přepočteno na gram, to je skutečně působivé složení.

Zaměřme se na ty látky, které rozhodně stojí za pozornost:

Proteiny – Obvykle se srovnává s vejci, protože je spirulina považována za kompletní zdroj vysoce kvalitních proteinů. Tělo je zužitkuje z 50-61 %.

Vitamin B1 – Thiamin je důležitým vitaminem pro správné trávení tuků a proteinů. Často se také užívá pro zvýšení hladiny energie, zdraví očí a podporu mozkové činnosti.

Železo – Spirulina je ideální pro vegetariány a vegany, protože je jedním z nejlepších rostlinných zdrojů železa. I pro „masožravce“ je to vysoce vstřebatelná forma, která je lehká na zažívání.

Vápník – Zde není nutné dodávat více než, že v poměru k mléku obsahuje spirulina 26x více tohoto minerálu.

Proč užívat

Oproti sinicím, které můžeme znát z koupališť má spirulina především zdraví prospěšné účinky. Rozhodně jich není málo:

1. Protizánětlivé účinky

Nejen, že je spirulina bohatá na proteiny, ale obsahuje i speciální esenciální mastnou kyselinu. Jde o kyselinu gama-linolenovou (GLA), které může mít tělo nedostatek. GLA si totiž tělo nevytvoří ze ztužených tuků.

Samotná GLA pomáhá vytvářet tzv. prostaglandiny, má tedy protizánětlivé účinky. Ty jsou zde však posilovány obsahem již dobře známých omega-3 nenasycených mastných kyselin.

2. Může pomáhat s krevním cukrem

Studie naznačují, že se spirulina možná zařadí na seznam těch potravin, které mohou být pomocníky pro lidi s diabetem. Měla by totiž pomáhat s vyrovnáváním hladiny krevního cukru, a dokonce i dlouhodobě snižovat.

3. Vysoký obsah antioxidantů

Antioxidanty jsou pro většinu z nás důležitou prevencí před nejrůznějšími nemocemi (nejvíce skloňovaná je pak rakovina). Nevidíme je ale, takže není těžké na jejich dostatečný přísun zapomínat.

Spirulina je další z potravin, které jsou ideální pro získávání antioxidantů. Unikátní je zde obsah fykocyaninu, který má protirakovinné a protizánětlivé účinky. Oproti např. borůvkám si spirulina vede 4x lépe v koncentraci antioxidantů.

Oxygen radical absorbance capacity (ORAC) - Metoda, která určuje tzv. antioxidační potenciál u potravin či potravinových doplňků. Testováno je nejen množství antioxidantů, ale především jejich potenciál na živý organismus.

4. Ulevuje při alergii

V souvislosti s protizánětlivými účinky je dobré zmínit i to, že může pomáhat alergikům. Konkrétně snižovat otoky dutin a dalších tkání. Jistě to nebude na „zahození“ předepsaných léků, ale každé zmírnění symptomů je jistě vítané.

5. Detoxikuje tělo

Spirulina a chlorella jsou „detoxikační duo“, které funguje především na bázi vysokého obsahu chlorofylu. Máš-li tedy pocit, že potřebuješ detoxikovat své tělo, pak je jejich užívání (samostatně či dohromady) dobrou volbou, která přináší i řadu dalších benefitů.

6. Chrání svaly a zvyšuje výdrž

I sportovcům má co nabídnout. Spirulina totiž pomáhá chránit svaly, tak aby se nedostavovala únava a nemožnost svalového růstu. Zároveň pomáhá zvyšovat výdrž.

Nežádoucí účinky

S lékařem se musí před užíváním spiruliny poradit lidé trpící fenylketonurií a lidé užívající léky proti srážlivosti krve. Doporučení platí obecně i pro osoby, které nejsou zdravé, případně pro těhotné ženy.

Spirulina zároveň aktivuje imunitní systém, což je vítané, ale může to být problém pro lidi trpící autoimunitními onemocněními. Především kvůli interakci s léky tlumícími činnosti imunitního systému.

Rozdíly mezi spirulinou a chlorelou

Na první pohled není těžké je zaměnit, nicméně rozhodně nejsou stejné. Zde je několik zásadních rozdílů:

  • Struktura – Chlorella je jednobuněčná řasa, zatímco spirulina je vícebuněčná sinice. Rozdílná velikost má pak vliv i na chování v organismu.
  • Barva – Spirulina je modro-zelená, zatímco chlorella zelená.
  • Chlorofyl – Chlorella má téměř dvakrát vyšší obsah tohoto barviva.
  • Železo, protein a GLA – Na tyto látky je spirulina bohatší.

Jak užívat

Prášek spiruliny je možné rozmíchat ve vodě, džusu či smoothie. Nicméně většině lidí není chuť spiruliny příjemná, proto volí raději formu tablet. Kvalitní jsou pouze slisovaným práškem, takže je možné je snadno spolknout, ale účinky se nijak neliší.

Dávkování

Obvyklé dávkování je až 5 g denně, což odpovídá dávkování 3x5-6 tablet. Ty se doporučuje konzumovat před jídlem.

Kde koupit

Spirulinu nejčastěji uvidíš v kombinaci s chlorellou či dalšími zelenými potravinami. Povědomí o ní se však již natolik rozšířilo, že není velkým problémem sehnat čistý prášek či tablety.

Dovolili jsme si tu pro tebe vybrat hned několik produktů, které patří k tomu nejkvalitnějšímu, co lze na našem trhu koupit. Včetně jedné vychytané kombinace:

Spirulina Fresh

100% čistá spirulina pocházející z Taiwanu. Balení 250 g.


Advance Spirulina

Obsahuje 100% čistou spirulinu prémiové kvality. Balení 1000 šetrně lisovaných tablet.


Blendea SUPERGREENS

Směs zeleného ječmene, mladé pšenice, chlorelly a spiruliny (20 %). Balení 90 g.