5 překvapivých vědeckých poznatků o zdravém stravování

Myslíte si, že jíte zdravě a proto si také udržíte zdraví i štíhlou linii. Jenže, co když děláte hned několik zásadních chyb? Podíváme se na 5 doporučení, jak se stravovat podstatně zdravěji. Vše je založeno na několikaletých výzkumech, které mají překvapivé výsledky.

Jezte zelené banány

Zelené banány? Možná je to pro vás překvapení, ale i když se o banánech v posledních letech hovoří, jako o velmi zdravém ovoci, tak lepší je konzumovat je ještě zelené. Spolu s celými zrny, zeleninou a vlákninou, obsahují tzv. odolný škrob.

Jedná se o velmi důležitou formu vlákniny,, která se od běžně stravitelné liší tím, že není vstřebávána v tenkém střevě, ale mnohem pomaleji bakteriemi, takže těllo získává dlouhodobý zdroj energie.

Setkat se můžete také s názvem rezistentní škrob. I když se jedná o sacharid, tak narozdíl od ostatních typů, nezvyšuje krevní cukr. Nejedná se tedy o hrozbu pro diabetiky a nezpůsobuje pocit hladu po konzumaci.

A samozřejmě má významný vliv i na správné spalování tuků. Stimuluje hormon glukagon, který se podílí právě na spalování tuků. Připočteme-li pozitivní vliv na růst „dobrých“ bakterií v tlustém střevě a tedy prevenci rakoviny, je jasné, že odolný škrob by měl být nedílnou součástí našeho jídelníčku.

Nerozmačkávejte brambory

Příjem cukru se snažíme držet nízko, protože je to zdravější a neohrožuje to naše křivky. Je přirozené, že první se omezují sladké nápoje a sladkosti. Jenže málokdo tuší, že i u zdravých potravin záleží na jejich přípravě.

Dobrým příkladem jsou brambory. Pokud je po uvaření rozmačkáme, sníme až o 25 % více cukru, než když je budeme jíst opečené.

Brambory totiž obsahují velká zrnka škrobu, která při vaření a následném zpracování „praskají“ a uvolňují škrob, který se přeměňuje na cukr. Rozmačkané brambory, případně samotné žvýkání, zvyšuje míru vstřebávání cukru do krve.

Podobně je na tom například jablko. Kousání celého jablka dodá méně cukru, než pokud ho budeme konzumovat ve formě pyré, kde je plocha ke vstřebání mnohem větší.

Voda pomáhá ulevovat od bolesti

I když se to nezdá, více než polovina lidí trpí dehydratací. Dostatečný příjem tekutin je nutný nejen pro správné fungování těla a jeho metabolismu, ale také jako úleva od bolesti.

Výzkumy ukazují, že při 8-10 vypitých sklenic vody za den se snížila bolest zad a kloubů u 80 % sledovaných. To je až neuvěřitelné číslo, ale i přesto, že se jedná o obyčejnou vodu, tak to pouze potvrzuje její význam v organismu.

Pokud je tělo dehydratované, tak se krev a tekutiny v kloubech zahušťují, navíc se zde objevuje kyselina močová. Ta by se za normálních podmínek dostala z těla v moči, jako odpadní látka, ale takto způsobuje bolest. Voda má tedy velký význam a dodržovat pitný režim se vyplatí po celý rok.

Pozor při konzumaci tofu

Vegetariáni se vystavují riziku nedostatku minerálů, protože při konzumaci tofu většinou nedbají na správné servírování, které je známé např. v Japonsku.

Tofu je vyráběné ze sojových bobů a lze s ním nahrazovat maso i hamburgerech. Obsahuje však velké množství kyseliny fytinové. Ta zabraňuje vstřebávání některých důležitých minerálů jako vápník, hořčík, železo a především zinek.

Japonský způsob konzumace tofu je však poněkud odlišný a tomuto problému předchází. Tofu servírují spolu s dalšími potravinami ze sojových bobů (např. miso či natto), které prošly fermentací bakterií rodu Bacillus subtilis. Ty snižují obsah kyseliny fytinové.

Nebezpečné smoothies

Nápoje „smoothies“ jsou trendem především u mladých, kteří neváhají platit stovky korun ve specializovaných obchodech. Ve velkém se však vyrábí i doma, s pocitem, že děláme něco pro zdraví.

Faktem je, že naše tělo se s velkým množstvím fruktózy dokáže vyrovnávat jen obtížně. Obchází totiž systém inzulinu, který kontroluje krevní cukr a stejně tak není vyplaven hormon potlačující chuť k jídlu. Nadměrná konzumace vede ke ztučnění jater, jejich zvětšení a snížení funkce. Obezita a cukrovka už je jen završením.

Napsat komentář