Mladý ječmen

Mladý ječmen

Mladý ječmen (také označovaný jako zelený ječmen) je další z kategorie tzv. zelených potravin. Na první přečtení to může znít divně, že by snad ječmen setý (Hordeum vulgare), který známe jako nejrozšířenější obilovinu sloužil i k něčemu jinému, než je výroba pečiva.

Jak už název napovídá, tak jde o ječmen v raném stádiu, kdy tedy nemůže být použit jako pekárenská surovina. O to více zdraví prospěšných látek však skrývá a stal se vyhledávanou superpotravinou.

Základní informace

Abys si mohl dopřát účinků mladého ječmene, je potřeba ho zpracovat šetrným způsobem. Lístky, ze kterých se extrakt získává, se pokosí předtím, než se objeví první kolénko na stéblu. Omyjí se, vylisují a za nízké teploty 31 °C se vysuší.

Na zpracování zde velmi záleží, protože jedině tak je možné v prášku zachovat účinné látky a enzymatickou aktivitu. Celá procedura tak trvá jen 2 hodiny!

Kvalitně zpracovaný zelený ječmen proto patří k těm nejkomplexnějším potravinám, protože obsahuje všechny důležité živiny v ideálním poměru. Lžička prášku tak hravě překoná třeba celou hlávku brokolice.

Nutriční hodnoty

Každá superpotravina je svým způsobem plná živin, nicméně složení mladého ječmene tě jistě ohromí. Není žádným divem, že se z něho stále častěji stává „ranní životabudič“.

Už podle zelené barvy je jasné, že jednou z těch nejvýznamnějších látek bude chlorofyl, který je pro tzv. zelené potraviny typický. Mimo to však mladý ječmen obsahuje i tyto látky:

  • check
    Vitamíny skupiny B
  • check
    Vitamín C
  • check
    Vitamín E
  • check
    Vitamín K
  • check
    Vitamín H
  • check
    Cholin
  • check
    Vláknina
  • check
    Beta-karoten
  • check
    Minerály (hořčík, draslík, vápník, měď, železo a fosfor)

Jak můžeš vidět, tak ječmen obsahuje celou řadu antioxidantů, které však doplňuje i obsahem esenciálních aminokyselin, a především užitečných enzymů.

Proč užívat

Zelený ječmen je superpotravinou, která už podle obsažených látek jasně naznačuje své účinky. Většina je poměrně očekávatelná, přesto se zde najdou i ty hodně specifické.

1. Síla antioxidantů

Oxidativní stres může způsobovat celou řadu zdravotních obtíží. Antioxidanty zabraňují volným radikálům škodit. Ječmen je na ně bohatý, ať už jde o vitamín E, vitamín C či beta-karoten. Za pozornost zde však stojí především superoxid dismutáza, což je důležitý a tělu vlastní antioxidant.

2. Pomáhá při ulcerózní kolitidě

Stimulující efekt pro růst tělu „přátelských“ bakterií ocení lidé trpící ulcerózní kolitidou. Zároveň pomáhá potlačovat zánět a další symptomy spojené s touto nemocí tím, že redukuje počet dráždivých látek ve střevech.

3. Detoxikace těla

Jak už bylo zmíněno, jednou z látek obsažených v mladém ječmenu je i chlorofyl. Ideální pro všechny, kdo chtějí zbavit své tělo toxinů a těžkých kovů, které by mohly způsobovat obtíže. Mimo to pomáhá ječmen metabolickým procesům a posiluje funkci jater.

4. Prevence rakoviny

Ochranné účinky proti rakovině mohou vycházet nejen z obsahu antioxidantů, ale i chlorofylu. Přesný mechanismus známý není, ale to tě trápit nemusí. Dosavadní poznatky naznačují, že kromě preventivních účinků může mladý ječmen pomáhat (rozhodně nenahrazuje onkologickou léčbu!) v boji s existujícími rakovinnými buňkami.

5. Chrání před UV zářením

Ultrafialové záření poškozuje buňky, což může vést až ke vzniku rakoviny. Pravidelné užívání mladého ječmene však může snižovat následky UV záření. Podporuje i tvorbu nových buněk, které ty staré nahradí.

6. Alkalizuje organismus

Udržení acidobazické rovnováhy je další oblastí, proč je nezralý ječmen vyhledávaným doplňkem stravy. Jako zásaditá potravina má pomáhat snižovat tzv. překyselení organismu, které má způsobovat nejrůznější obtíže od únavy, problémů se srdcem až po zácpu.

Existuje překyselený organismus? Zvýšené pH organismu je trendem, proti kterému se lidé snaží bojovat přípravky i zásaditými potravinami. Nicméně podle odborníků není důvod se tímto zabývat. Doporučujeme například tyto články:

7. Pomáhá bojovat se závislostí

Může to znít zvláštně, ale mladý ječmen pomáhá i proti závislostem. Obsahuje totiž kyselinu glutamovou, která redukuje nutkavý pocit dát si např. alkohol, kávu, nikotin.

Nežádoucí účinky

Nejsou známy žádné nežádoucí účinky mladého ječmene. Stejně jako u dalších superpotravin, tak i zde platí obecná doporučení. Tvoje tělo nemusí být na tento druh potravin zvyklé a mohou se objevit nejrůznější obtíže.

Konzumaci by se pochopitelně měli vyhnout všichni, kteří jsou po operaci (především žaludku, střev) či trpí nějakým závažným onemocněním. Zde je na místě poradit se s lékařem. Platí i pro kojící a těhotné ženy. Kvůli obsahu vitamínu K je nutná opatrnost u lidí s poruchou srážlivosti krve.

Jak užívat

Mladý ječmen se prodává především ve 2 formách: tablety a prášek. Nejběžnější je užívání ve formě sypkého prášku, který je sušenou šťávou. Rozmíchává se ve vodě či džusu, pokud ti nevyhovuje jeho chuť.

Dávkování

Obvyklé dávkování mladého ječmene (v prášku) je 1 čajová lžička 2x denně, která se rozmíchá ve 150 ml vody. Na lačno, cca. 30 minut před jídlem.

Kde koupit

Mladý ječmen snadno seženeš v prodejnách zdravé výživy. Nejvýhodnější je však i zde nákup přes internet, kde je nabídka nejširší. Doporučit ti můžeme hned několik skutečně kvalitních produktů:

100% mladý ječmen pěstovaný v Utahu (USA). Balení 250 g.


Mladý ječmen Green Ways

Značkový 100% mladý ječmen Green Ways. Balení 250 g.


BIO Ječmen ADVANCE

100% šťáva z listů zeleného ječmene v prášku k přípravě nápoje. Balení 150 g.


Blendea SUPERGREENS

Směs zeleného ječmene, mladé pšenice, chlorelly (15 %) a spiruliny. Balení 90 g.