Matcha

Matcha je druh japonského čaje. Jedná se o zelený čaj, který je ovšem specifický nejen tím, jak se pěstuje, ale i způsobem přípravy. Dnes si získává velkou oblibu mezi lidmi, kteří si se zajímají o zdravý životní styl.

Poptávka je již natolik velká, že se tento čaj stává přísadou i do mnoha dalších výrobků, ať už se jedná o zmrzliny, nápoje, čokolády atd. Ty získávají nejen cenné látky, ale zároveň i výraznou zelenou barvu, bez použití umělých barviv.

Zelený čaj Matcha

Základní informace

Čaj má dlouhou tradici a již přes 800 let se používá při buddhistických ceremoniích. Specifické je už jeho pěstování, protože sice pochází z čajovníku (tedy rostliny Camellia sinensis), ale pěstován je tzv. zastiňovací technikou, kdy se 4 týdny před sklizní pole zastíní.

Výsledkem zastínění je to, že se k rostlině nedostane 90 % slunečního světla. Ta to musí nějak vykompenzovat a začne intenzivně produkovat chlorofyl. Listy takto pěstovaného čajovníku jsou tedy bohatší nejen na barvu, ale i na aminokyseliny. I chuť čaje matcha je jiná, jemná a nasládlá.

Matcha je ovšem mletý zelený čaj. Zde se opět projevuje jeho unikátnost. Sesbírané lístky se totiž namelou (bez stopek a větviček) na jemný prášek, který se poté konzumuje. Tímto způsobem se ve výsledném nápoji zachová mnohem více zdraví prospěšných látek než u běžného louhovaného čaje.

Nutriční hodnoty

Zelený čaj není rozhodně bohatý jen na antioxidanty, ačkoliv se právě o ně většinou zajímáme nejvíce. Z pohledu kalorií není potřeba se u čajů obecně nijak zatěžovat, jediné, co by mohlo dramaticky zvýšit obsah kalorií jsou ochucovadla, které do nich přidáváme (např. cukr, med).

Matcha může nabídnout i vitamíny, konkrétně se jedná o vitamín A, E i C. Jejich množství pochopitelně není příliš vysoké, ale jsou zde. To samé lze konstatovat i o vápníku, draslíku, zinku či železu. Více zajímavé jsou pochopitelně aminokyseliny, katechiny či malé množství vlákniny. Oproti běžným čajům je toho zde skutečně hodně.

Účinky

Zelený čaj už sám o sobě je symbolem „zdravého nápoje“, ačkoliv ne každý druh a výrobce přináší stejné benefity. Matcha je pravděpodobně tím nejzdravějším čajem, který si lze běžně dopřát.

Mimo velkého množství látek, jako jsou antioxidanty či aminokyseliny, které pomáhají jako prevence celé řady onemocnění, má samozřejmě i silný povzbuzující účinek. To lze brát jako výhodu i nevýhodu.

Matcha obsahuje přibližně 10x větší množství antioxidantů než běžný čaj. U čaje ceněného ECGC (Epigalokatechin galát) je zde přibližně 137x více v porovnání s běžným zeleným čajem např. v sáčku. To je výrazný rozdíl, kterým lze snadno zvýšit obsah antioxidantů v jídelníčku.

1. Vysoký obsah antioxidantů

Antioxidanty nejsou pro většinu lidí ničím zvláštním. O jejich přínosech pro lidský organismus se píše, jíž velmi dlouho a propagují se všechny možné potraviny, které nějaké takové látky obsahují.

Tím, že matcha obsahuje vysoké množství tzv. katechinů, tedy antioxidantů, které vědci aktivně zkoumají pro jejich slibné preventivní/léčebné účinky.

Zmínit lze také jejich významný vliv na stárnutí pokožky, protože pomáhají redukovat poškození způsobené UV-B zářením.

2. Povzbuzuje

Jako ostatní čaje, tak i matcha je stimulantem. Obsahuje látky theofylin a theaniny, které jsou podobné kofeinu. Liší se ovšem mechanismem, kdy oproti kofeinu tělo „nabudí energií“ po delší dobu (až 6 hodin).

Obsažený L-theanin konkrétně přispívá k navození lepší nálady, větší soustředěnosti, ale zároveň i zlepšuje paměť. Není divu, že se matcha hojně pije mezi studenty.

3. Hubnutí

Zelený čaj patří k vyhledávaným spalovačům tuků, ačkoliv běžný čaj nemá (viz výše) tak silné účinky, aby sám o sobě byl efektivním nástrojem na redukci tělesné hmotnosti.

Matcha je zde větším pomocníkem, který dokáže při správném užívání pomoci k rovnoměrnému využívání energie a zrychlené metabolismu (až o 30-40 %). Je tak ideálním nápojem, který lze zařadit do dietního jídelníčku. Viditelnější výsledky lze samozřejmě očekávat v kombinaci se změnou stravovacích návyků a přidáním pohybu.

4. Detoxikuje organismus

Zelené barvivu chlorofyl dodává nejen sytě zelenou barvu, ale především je užitečným pomocníkem pro pročištění organismu. Hledáte-li tedy potraviny bohaté na chlorofyl, pak by zelený matcha neměl ve vašem jídelníčku chybět.

Doplňující informace: Další na chlorofyl bohatou superpotravinou je např. chlorella.

Chlorofyl dokáže z těla odvádět škodliviny, ať už se jedná o toxiny či těžké kovy, které se jinak mohou v organismu hromadit. Pročišťující efekt je nejen prevencí před vznikem nejrůznějších onemocnění, ale i vhodný pro zachování mladistvého vzhledu.

5. Posiluje imunitní systém

Imunitní systém je možné posilovat nejen doplňky stravy či větší konzumací ovoce. Důležité látky, které pomáhají tělu zvyšovat obranu proti nejrůznějším patogenům najdete i v čaji.

Pravidelné pití na antioxidanty bohatého čaje matcha se tak může ve výsledku vyplatit v době chřipkových epidemií a viróz.

6. Zdravější srdce

Kardiovaskulární onemocnění nejsou v ČR ničím ojedinělým, takže je vhodné se zaměřovat právě na prevenci. Podle odborníků je právě epigalokatechin galát (EGCG) vhodným doplňkem pro správné fungování srdce.

EGCG pomáhá udržovat nízkou hladinu cholesterolu a redukovat hromadění lipidů na vnitřní straně cév.

Příprava

Matcha je čaj, ten se v Japonsku vždy bral jako rituál, čemuž odpovídá i jeho příprava. 21. století ovšem čajovým obřadům příliš nehoví, proto ho lze připravovat i „moderněji“. Vybrat si můžete podle sebe.

Tradiční se matcha připravuje zalitím prášku vodou o teplotě 65 °C. Poté se použije speciální bambusová metlička, která čaj „našlehá“.

Dnes lze použít třeba šlehač na mléko anebo shaker, do kterého nasypeme matchu a zalijeme studenou vodou. Protřepeme a během pár sekund máme osvěžující a velmi zdravý čaj. Na cestách však poslouží i obyčejná PET lahev.

Dávkování matcha čaje

Typická porce čaje matcha je dnes asi 2 gramy. Zdravý dospělý člověk může vypít až 6 gramů za den. U těhotných žen je maximální množství omezenou pouze na 2 gramy. Záleží také na tom, jak je jedinec citlivý.

Správný výběr

U všech potravin, ale zejména pak různých doplňků stravy, je nutné si při jejich výběru dávat dobrý pozor. Cena je pro většinu lidí jedním z nejdůležitějších argumentů, ale bohužel ne vždy zcela dobrý.

Čaj matcha se těší obrovskému zájmu, což znamená, že se na trh dostávají nejen méně kvalitní produkty, ale často rovnou padělky. Místo zdravého a chutného čaje tak můžete získat trpký prášek pochybného původu, který s matchou bude mít jen málo společného.

Základní pravidla pro výběr kvalitního matcha čaje:

  1. Musí být uvedeno, že se jedná o „100% japonský zelený čaj“. Matcha nikdy nemůže být původem z Číny ani jiné země!
  2. Vybírejte prodejce, který může kvalitu doložit certifikáty (např. označení BIO).
  3. Nenakupujte velká výhodná balení z pochybných e-shopů či serverů eBay. Ideální jsou balení po jednotlivých dávkách pro udržení čerstvosti.
  4. Barva prášku musí být krásně smaragdová, žádná nahnědlá či šedá.

Výhodná balení čínských čajů lze na trhu najít. Jenže místo ušetřených stokorun získáte semletý méně kvalitní zelený čaj, pravděpodobně i s větvičkami. Kromě otřesné chuti a malého obsahu antioxidantů byste se měli obávat především obsahu reziduí pesticidů, plísní a těžkých kovů, které se zdravé nebudou ani omylem.

Recepty

Jak už jste si mohlí přečíst výše, příprava matcha čaje se v mnohém odlišuje. I v pouhé formě nápoje existuje mnoho způsobů, jak jej připravit. Populární jsou „zelené“ napodobeniny tradičních kávových nápojů. Lze ovšem s matchou stejně dobře i péct a připravovat jídla.

Matcha smoothie
Kuličky s matcha
Matcha latté