Jak na pravidelné domácí cvičení

 

Posilovna je zavřená, a přesto chcete pokračovat v posilování a cvičení? Nebo jen nechcete navštěvovat veřejné fitness centra a raději cvičit v soukromí? Domácí posilování může mít řadu výhod, zejména pro začátečníky, kteří i z posilování s vlastní váhou, případně lehčími činkami, mohou formovat a efektivně pracovat na své postavě. Domácí tréninky však vyžadují disciplínu a pravidelnost (stejně jako tréninky ostatní) a často se lidé nemohou přemluvit k domácímu cvičení, proto se v dnešním článku podíváme na pár tipů a rad, které Vás do cvičení „dokopou“.

 

Výhody domácího posilování

 

Cvičení doma nabízí také mnoho výhod, kterých můžeme využít. Domácí cvičení je vhodné především pro začínající sportovce, kterým ke kvalitnímu tréninku postačí vlastní váha nebo lehké činky, expandéry a odporové gumy. A jaké výhody domácí cvičení nabízí?

– Úspora času – nemusíte cestovat daleko do posilovny, trénink můžete odcvičit ráno před prací nebo pozdě večer před usnutím.

– Úspora peněz – nemusíte platit za posilovnu a také ušetříte za pohonné hmoty do svého auta.

– Vlastní hudba – doma si můžete (pokud nebydlíte v panelovém domě) hudbu pořádně „ohulit“ a pustit si hudbu dle svého vkusu.

– Vzhled – při domácím cvičení nemusíte řešit svůj vzhled, stačí pohodlný sportovní outfit, můžete cvičit téměř v pyžamu, neupravení a i při vykonávání cviků se nemusíte stydět „zařvat“.

A jak na pravidelné posilování doma?

Jako u každého cvičení, i u domácího posilování je důležitá pravidelnost. Pokud se vydáte do posilovny, pravděpodobně už odcvičíte kvalitní trénink, při domácím cvičení však máme často sklony skončit dříve a trénink odcvičit napůl. Jak se tedy naladit na pořádný a kvalitní trénink, který povede k výsledkům?

Tipy

– Tréninkový plán – klíčem k úspěchu je mít předem stanovený plán, nastavte si měsíční tréninkový plán (rozepsání jednotlivých tréninků do dní), ale také dílčí plány na každý den, ve kterých uvedete konkrétní cviky včetně počtu opakování, počtu sérií, případně zvedané zátěže.

– Příprava na trénink – i při domácím tréninku doporučuji cvičit ve sportovním outfitu, který Vás lépe naladí na cvičení. Před tréninkem si dejte nějaký nakopávač v podobě kávy nebo předtréninkového drinku, podívejte se na motivační video a zapněte svou oblíbenou, dynamickou hudbu, která rozproudí krev ve Vašich žilách.

– Progres – také v domácím cvičení se musíme stále zlepšovat a posouvat své limity, aby tělo nezačalo stagnovat. Proto do svých domácích tréninků zařazujte intenzifikační techniky (supersérie, shazované série apod.) a neustále zvyšujte počty opakování, počty sérií nebo si hrajte a zkracujte délku pauzy mezi cviky.

 

A jaké fitness pomůcky si pořídit?

Zejména začátečníkům postačí základní fitness vybavení, do kterého patří odporové gumy a expandéry (kterými lze procvičit celé tělo), podložka, kterou může nahradit koberec a základní činky. Vhodnou pomůckou je také kettlebell nebo trx závěsný systém, na kterém opět procvičíte celé tělo. Pokud chcete pořizovat činky, doporučuji pořídit jednu nebo dvě nakládací činky, u kterých můžete střídat váhu dle svých možností a na každý cvik odlišně. Nástavbovým vybavením je poté posilovací lavice, která se rozhodně hodí, není však nezbytná.

 

Každé cvičení, každý pohyb má cenu, proto neházejte flintu do žita a začněte trénovat také v domácím prostředí. Nejdůležitější krok je začít.