Co je populární Dukanova dieta? 4 fáze pro trvale štíhlé tělo

Budete-li hledat na internetu dietu, pak jistě narazíte na populární Dukanovu dietu. Tu vytvořil francouzský odborník na výživu Dr. Pierre Dukan před deseti lety a z jeho knihy se dostala do obecného povědomí.

Nemůžeme ji tedy opomenout ani my, takže vás seznámíme s filozofií diety, v čem se liší od ostatních a samozřejmostí je postup, jak Dukanovu dietu držet. Budeme také velice rádi, pokud se s námi podělíte o své zkušenosti s touto dietou, prostor pro to máte v komentářích.

Rozdíl  oproti jiným dietám

Dukanova dieta je navržena tak, aby hubnutí bylo trvalé. Právě jojo efekt bývá u diet velký problém. Dalším úskalím jsou i přísná omezení pouze na jednu potravinu. Tato dieta sice omezuje potraviny s vysokým obsahem cukru, ale to hlavně v první fázi. Později už dává možnost si dopřát i některé „zakázané“ věci.

Základme diety je upřednostění bílkovinové potravy. Jedná se tedy o proteinovou dietu, která se řadí k nejspolehlivějším a zaručuje maximální možné výsledky hubnutí. Nejedná se však o žádnou rychlou dietu, vše je rozděleno do 4 fází a přísnot diety se nezvyšuje, nýbrž snižuje. První 2 fáze jsou hubnoucí a zbylé 2 udržovací.

Základní pravidla

Protože se jedná o komplexní dietní plán, tak má kromě jednotlivých fází i rámcová pravidla, které je dobré vždy dodržovat.

  • Příjem tekutin by měl být minimálně 1,5 litru denně
  • Během fáze I. a II. není dobré konzumovat více, než 2 polévkové lžíce ovesných otrub za den
  • Co nejméně solit
  • Jíst kdykoli máte hlad, ale pouze povolené věci
  • Povolené suroviny lze libovolně kombinovat
  • Omezení sacharidů (cukrů)
  • Pít během jídla

[alert-announce]Uvedeny jsou povolené potraviny pro danou fázi.[/alert-announce]

I. fáze

Telecí, koňské, hovězí (bez roštěné) maso, připravené na grilu či v troubě bez přidaného tuku. Krůtí či kuřecí masa, bez kůže.

Játra a telecí či hovězí jazyk.

Libovolné ryby – syrové, pečené, vaření nebo uzené. Všetně plodů moře.

Vejce.

Mléčné výrobky s nízkým obsahem tuků, tedy 4-6 % tuku.

Káva, čaj, bylinnkové čaje, ocet, koření, nakládaná zelenina, citron, sůl a hořčice (s mírou).

II. fáze

Všechny potraviny zmíněné v první fázi a navíc v malém množství kukuřičný škrob.

Ze zeleniny pak brokolice, celer, čekanka, červené zelí, chřest, cibule, kopr, cuketa, dýně, fazolové lusky, kedlubna, květák, lilek, okurka, paprika, pórek, rajčata, ředkvičky, růžová kapusta, sója, špenát, žampiony, zelený hlávkový salát a zelí.

Přípustné jsou i červená řepa a mrkev.

III. fáze

Všechny potraviny z předchozích fází.

Jedna porce ovoce denně (mimo hroznů, banánů, třešní, ořechů a sušených plodů).

2 krajíce celozrnného chleba denně.

40 g sýra.

2 porce potravin se škrobem za týden.

Příležitostná konzumace rýže (basmati, divoká, celozrnná) a brambor (ideálné v alobalu).

Jehněčí kýta, vepřové maso či šunka.

Dvakrát týdně slavnostní pokrm, kde je možné konzumovat pizzu, zmrzlinu či víno.

Jídla jíme najednou, takže by měla být posloupnost překrm, hlavní chod a deze, k tomu sklenička vína.

Jeden den v týdnu by měl být přísně proteinový.

IV. fáze

Běžná strava 6 dnů v týdnu a k tomu jeden den přísné proteinové diety. Ideálně ve čtvrtek, přípradně v pátek či středu. Vybraný den vždy dodržovat.

Povinně každý den 3 lžíce ovesných otrub.


Délka fází

Délka první fáze (útočná fáze) je odstupňována podle množství kilogramů, které chcete shodit:

  • < 5 kg – 2 dny
  • 5-10 kg – 3 dny
  • 20 kg – 5 dní
  • více než 20 kg – alespoň 7 dní

Druhá fáze (rovnoměrná ztráta) má dvě podfáze, jedna čistě bílkovinová a druhá bílkovinová se zeleninou. Tyto podfáze by se měly střídat a v  každé byste měli vydržet 5-7 dní.

Ve třetí fázi (upevňující fáze) je potřeba setrvat podle množství shozených kilogramů. 5 dní za každý 1 kilogram váhy. Např.: zhubnutí o 5 kg = 50 dní ve třetí fázi. Zdá se to dlouho, ale je to nezbytné pro trvalý efekt.

Poslední fáze je tzv. definitivní stabilizace, která by se měla dodržovat po celý život, tedy tak dlouho, jak dlouho si chcete držet postavu. Což by němal být žádný velký problém.

Pro koho je dieta určena

Dukanovu dietu je možné doporučit především lidem, kteří chtějí trvale zhubnou a nemají problém s disciplínou. Určitě se však nejedná o dietu vhodnou pro lidi, kteří potřebují redukci váhy několika desítek kilogramů. Zde je lepší se obrátit nejprve na profesionály, kteří se zabývají výživovým poradestvím (např. Veselé hubnutí).

A pokud s dietou váháte, pak věřte, že se o ní mluví jako o „dietě Kate Middleton“. Ano, údajně si s ní britská vévodkyně udržela štíhlou linii a oblibě se těší i u dalších světových celebrit.

Napsat komentář