Bojujeme proti zánětu

Zánět je častým následkem onemocnění. Pokud se vám něco přihodí, je pravděpodobné, že se objeví i zánět. Zarudlá kůže signalizuje prokrvení a do postiženého místa se tak dostává dostatek bílých krvinek. Naše imunita prostě pomocí zánětu bojuje.

Může se však stát, že právě zánět je tím problémem. Jedná se především o chronické a skryté záněty, které pak naše tělo likvidují a ani lékaři často nedokážou pomoci jinak než silnými léky, které ale nevyléčí zánět zcela, jen utlumí. Když se však podíváme podrobně, jak to se záněty v těle funguje, odpověď na řešení dostaneme

Pojem Omega-6 mastné kyselinyOmega-3 mastné kyseliny jste již určitě slyšeli. Ty v našem scénáři hrají klíčovou roli. Omega-6 mastné kyseliny podporují tvorbu tzv. zánětlivých prostaglandinů, tedy zjednodušeně řečeno podporují tvorbu zánětu.  Ten je pro nás pomocníkem jen někdy a pokud se jedná o chronický zánět, tak jsou tyto mastné kyseliny na obtíž.

Oproti tomu Omega-3 mastné kyseliny podporují tvorbu protizánětlivých prostaglandinů a tak záněty v těle tlumí. Jednoduché, že? Problém je ovšem v tom, že Omega-6 MK najdeme v mase, slunečnicovém oleji apod., tedy v našem jídelníčku jsou hojně zastoupeny a dodáváme je tělu často. Omega-3 MK najseme v tučných rybách, olivovém oleji či lněných semínkách a to se v našich podmínkách na talíři neobjevuje dostatečně často.

Výsledkem je, že podle průzkumu je poměr Omega-3:Omega-6 ve střední Evropě přibližně 1:20, to je alarmující, neboť přijatelný poměr je 1:3. Není tedy divu, že se stále více vyskytuje infark myokardu, Alzheimerova choroba (zánět v mozku) či zánět kloubů. Záněty totiž podporujeme více než bychom měli.

Trápí-li vás záněty a chcete-li se dožít vyššího věku (záněty aktivují proces stárnutí), pak by ve vašem jídelníčku neměly chybět tučné ryby (losos, tuňák, makrela či sardinky), ořechy, listová zelenina, olivový olej. Pokud nemáte tolik času, můžete zvážit nákup rybího tuku či lněného oleje ve formě potravinových doplňků.

Napsat komentář