5 zásad pravidelného cvičení

Jak často cvičit? To je otázka, kterou si klade většina lidí, kteří teprve začínají se cvičením. Pořekadlo „čím více, tím lépe“ zde rozhodně neplatí a tak není divu, že si mnoho lidí přivodí akorát bolesti.

Většina odborníků se shoduje, že pro začátek je ideální cvičit 3x týdně 20 minut. Rozdělení (např. dvakrát 10 minut či celých 20 minut) záleží na vaší formě a druhu cvičení. Než však začnete se cvičením, tak se seznamte s 5 pravidly pro pravidelné cvičení.

Frekvence

Ve chvíli, kdy se vám cvičení zdají příliš lehká, je třeba zvýšit počet dní v týdnu, kdy cvičíte. Ze tří tedy zvyšte na 4 a poté třeba na 5 cvičení týdně.

Délka

Aby mělo cvičení co největší efektivitu, je potřeba postupně zvětšovat délku jeho trvání. Podobně jako u frekvence, když se vám 20 minut zdá jako snadné cvičení, přidejte dalších 5 minut. Nelze to samozřejmě aplikovat donekonečna, proto jsou zde i další formy zvýšení obtížnosti cvičení.

Intenzita

Každý zvládne rozdílnou intenzitu cvičení, ale aby mohl dosáhnout výsledků, je třeba jí zvyšovat. K dosavadnímu cvičení tedy můžete zařadit nějaké nové, případně stávající vyměnit za náročnější. Postupně si na tuto zátěž zvyknete, což je jasným znamením, že jste udělali pokrok.

Pokrok

Výsledky cvičení musí být vidět, proto je třeba dělat zde pokroky. Jednak tím, že zvyšujete obtížnost cvičení i jejich délku, ale také tak, že začnete cvičit jiné cviky. Pokud se například zaměřujete ve cvičení na horní polovinu těla, tak pokrok znamená, že začnete posilovat i na dolní část.

Větší zátěž

Nezáleží, zda jste nováček či zkušený sportovec, pokud jde o cvičení, vždy bude směřovat k větší zátěži. Postupně posouváte své maximum o kus výše a to vám přináší viditelné výsledky. Je to kombinace výše zmíněných bodů. Měli byste se snažit překonávat své možnosti. Jakmile se vám zdá cvičení „pohodlné“, je třeba zamyslet se nad tím, jak zvýšit zátěž.

Napsat komentář